Jak biegać, aby nie nabawić się kontuzji?

84

Kontuzje są nieodłącznym elementem każdego sportu – niezależnie od tego, czy dana aktywność fizyczna dotyczy amatorskiego biegania, czy profesjonalnego uprawiania danej dyscypliny. Wykonywanie efektywnych wzorców ruchowych jest możliwe wyłącznie w sytuacji, w której organizm znajduje się w idealnym stanie psychofizycznym. Z tego powodu unikanie kontuzji jest podstawą osiągania sukcesów, zarówno tych mniejszych, jak i tych bardziej prestiżowych. Jak biegać, aby unikać kontuzji? Czy istnieją konkretne zasady, których stosowanie będzie gwarancją utrzymania pełnego zdrowia? Sprawdź, czym warto kierować się podczas przygotowań do wykonywania tej aktywności fizycznej!

Obuwie

Buty do biegania powinny charakteryzować się odpowiednią budową podeszwy, wysokością cholewki oraz odpowiednim ciężarem. Podczas biegania dochodzi do przenoszenia intensywnych obciążeń w obrębie struktur kostno-więzadłowych stopy. Z tego powodu podstawą bezpiecznego biegania jest odpowiednia amortyzacja wstrząsów. Buty do biegania powinny być również lekkie – ciężar konkretnej pary ma wpływ na komfort wykonywania danej aktywności fizycznej. Wysokiej jakości buty do biegania są pierwszą barierą ochronną przed kontuzjami stawu skokowego. Dla przykładu zbyt niska cholewka może skutkować koślawieniem kroku, co w przyszłości może być przyczyną skręcenia stawu.

Monitorowanie własnego ciała

Obok podstawowych zasad, do których należy odpowiednia technika biegu, rodzaj nawierzchni oraz obuwie, duże znaczenie prewencji kontuzji odgrywa również odpowiednie monitorowanie stanu struktur własnego ciała. Większość urazów ma charakter przeciążeniowy, co oznacza że nie wynikają z nagłego upadku lub poślizgnięcia, lecz z sumowania się nadmiaru obciążeń. Sytuację tę można porównać do odpowiednio wczesnego przewidywania zdarzeń, które mogą wkrótce nastąpić. Podobne mechanizmy mają miejsce w innych dziedzinach życia – dla przykładu bukmacherzy online bardzo często informują o kontuzjach danego zawodnika, co przekłada się na brak możliwości jego wystąpienia w konkretnym meczu lub spotkaniu. Pozwala to na oszacowanie prawdopodobieństwa skuteczności danego zakładu, co wpływa na podjęcie ostatecznej decyzji. W ten sam sposób należy analizować i odpowiednio odbierać informacje, które wysyłają tkanki ciała człowieka. Zwiększone zmęczenie czy niewielkie bóle mogą zwiastować wystąpienie kontuzji przeciążeniowej w przyszłości – wiedza i rozsądne podejście do tematu pozwala uniknąć przykrych konsekwencji zarówno w okresie treningowym, jak i przed podjęciem zakładu bukmacherskiego.

Rozgrzewka i rozciąganie

Ogromne znaczenie odgrywa również przygotowanie do wysiłku fizycznego oraz rozciąganie, które powinno być wykonywane po każdym treningu biegowym. Rozgrzewka ma za zadanie poprawić ukrwienie tkanek i przygotować je na bardziej intensywną pracę. Bez przygotowania konkretnych partii mięśniowych ryzyko urazu może się zwiększyć nawet kilkukrotnie. Podobnie jest ze stretchingiem, dzięki któremu regulowane jest napięcie mięśni obciążanych podczas biegu. Warto pamiętać o tym, że podstawą każdego treningu powinna być zasadna wiedza, jaka będzie stała za wykonywaniem danej czynności. Przygotowanie motoryczne do wysiłku, wybór obuwia i kontrolowanie stanu mięśni oraz więzadeł będą skuteczne tylko w sytuacji, kiedy świadomość biegacza o istocie danego zagadnienia będzie na odpowiednim poziomie.

5/5 - (2)
reklama